Anna (ISBN: 9786067784138)

Ofertele pentru produsul

 

Anna

18,00 RON
+ 13,00 RON costul livrarii
Livrare: max 3 zile
spre magazin »
cartepedia.ro

Mai multe oferte

 

Anna - Duiliu Zamfirescu

13,50 RON
Detalii de livrare la magazin
spre magazin »
librariadelfin.ro
Descrierea produsului
Autor Duiliu Zamfirescu

Ați găsit greşeli în descrierea produsului? Vă rugăm să ne trimiteți o notificare!

Încheind seria  Comăneştenilor,   Anna  este, din punct de vedere stilistic, şi fructul suprem al influenţei maiorescicne asupra lui Duiliu Zamfirescu; fără ca acest roman monden să poată mulţumi, în fond, gustul criticului, care, socotind arta „idee emoţională în forma frumosului, punea accentul pe idee şi cerea literaturii mai multă substanţă, mai mult adevăr al vieţii, decât cuprindea frivola viziune socială de la capătul ciclului epic ce culminase în crearea figurii lui Tănase Scatiu.    „Ideea romanului  Anna  nu este, prin urmare, maioresciană, ci tipică pentru Duiliu Zamfirescu, finul observator al sufletului feminin, al nuanţelor lui erotice, analistul simţămintelor epurate. Dar aluziile filosofice care impregnează această proză, ca şi stilul ei academic, sunt de coloratură maioresciană. Căci pesimismul lui Schopenhauer, – scepticismul înalt, platonizant (şi Duiliu Zamfirescu mergea la Platon prin Lumea ca voinţă şi reprezentare , aşa cum mărturiseşte într-o scrisoare trimisă din Roma, în martie 1898), pe care îl profesa Maiorescu (criticul era totuşi numai sceptic, nu pesimist, –  în prefaţa la traducerea  Aforismelor,  el respingea net ideea caracterului pozitiv al durerii), pătrunsese adânc, datorită propagandei maioresciene, în conştiinţa unor pături ale intelectualităţii româneşti de la sfârşitul veacului trecut. Iar Eminescu, al cărui vizionarism liric iniţial, desprins din nebuloasa heliadescă, ţinea de spiritul romanticilor primi, al lui Novalis, al lui Jean Paul, dar mai ales al lui Schelling, suferise şi el, tot sub direcţiunea magistrului de la  Convorbiri,  puternicul şoc pesimist. Astfel că ideile întunecate ce se filtrează prin proza de acum a lui Duiliu Zamfirescu trebuie considerate ca provenind din acelaşi izvor. Ascendentul intelectual al lui Maiorescu face ca peste societatea zugrăvită în Anna să plutească o atmosferă schopenhaueriană; stilul academic al romanului dovedindu-se în perfectă concordanţă cu preceptul stilistic maiorescian, ce, năzuind spre clasicism (concepţia artei ca stare a purei contemplaţii, prin anihilarea voinţei, poate fi înţeleasă şi în sensul lui Goethe, ca obiectivitate apolliniană, idealul ci expresiv realizându-se în formele clasice), nu ajunge a fi, din păcate, decât academism.    Departe de amploarea şi complexitatea viziunii romanului social,   Anna  – operă concepută într-o zonă rarefiată a imaginaţiei – răsfrânge însă chipul palid al societăţii înalte româneşti de la finele secolului trecut; chip idealizat aici, întocmai ca în tabloul boierimii idilice din  Viaţa la ţară , ori în imaginea eroismului educat din  În război . Şi deşi nu s-ar putea spune că, faţă de lipsa de consistenţă epică a eroului masculin, căpitanul Comăneşteanu, figurile feminine – Anna, Porţia, Berta, Urania şi Elena Milescu – au mai multă vitalitate artistică, totuşi aceste figuri palide încearcă să adune într-o singură făptură ideală, ca tot atâtea trăsături armonizate după un delicat canon, într-o unitate şi mai palidă şi mai generală, fiinţa feminităţii însăşi, în conturul ei de parfum. Contur al unei plăsmuiri umane fantomatice, aşadar, în alcătuirea căreia nobleţea sufletească, renunţarea şi patriotismul se unesc cu slăbiciunea, dezordinea simţurilor şi adulterul.    Atunci când viaţa vie, adevărată, brutală aruncă, prin incendiul pasiunii, sufletele în luptă unul cu altul, în romanul lui Duiliu Zamfirescu femeile rivale, tânjind după acelaşi bărbat, care de fapt nu aparţine niciuneia, domolesc flăcările luptei, fără ca totuşi să astâmpere focul, fie prin convenienţa socială, care le supune formelor blânde, fie – ceea ce e mai grav – prin chiar înclinarea lor intimă: în momentul când conflictul ar trebui să devină acut, Berta îmbrăţişează pe Anna, Anna îmbrăţişează pe Elena; astfel împletirea e desăvârşită, fantoma ideală triumfă. Viziunea satisface academismul, căci acest tip ideal de femeie se identifică cu „statua albă cu surâsul ei blând ce stă „senină deasupra haosului, a lui Maiorescu, – obiect al schopenhauerianei contemplaţii.    Aici pesimismul creşte firesc, ca o floare cultivată cu grijă, dar şi puternic dezvoltată în acrul de seră al lumii sfârşitului de veac. Cuprins de o nelinişte fără nume, trândăvia nu lipsită de voluptate ameninţă să înece sufletele în apa ei tulbure: „ Plictiseala  şi  stenahoria  erau adevăraţii duşmani ai societăţii aceştia. Activitatea, fericirea nu sunt acum decât speranţe înşelătoare, care ascund adânca inerţie a fiinţei şi poartă pecetea unei crude şi dureroase ironii: „Nu numai nu putea pleca, dar încă trebuia să pară acelaşi, să facă vizite, să fie lcricit, fiindcă era copilul răsfăţat al soartei. Şi, însoţit ca de un leit-motiv, de aura ironică ce ghilimelele o consfinţesc, „copilul răsfăţat al soartei ajunge simbolul filosofici lui  ceea ce nu se poate , al „fugarei năzuinţe către „tipul ideal, erou, poet şi stăpân, acel generos produs al forţei creatoare, nestatornic prin legea firii sale. I. NEGOIŢESCU
Păreri
Intrebari&Raspunsuri

Prețurile și informațiile de pe paginile noastre sunt furnizate de magazinele partenere și au caracter informativ, unele erori pot apărea. Imaginile produselor au caracter informativ, uneori pot include niște accesorii care nu sunt mereu incluse în pachetul de baza. Informațiile aferente produsului (imagine, descriere, preț) se pot schimba fără notificare prealabilă. Compari.ro nu își asumă responsabilitate pentru eventualele greșeli.